اخبار و اطلاعات جامع سلامتي و پزشكي
 
نويسندگان
جستجو
پيوندهای روزانه
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 47
دیروز : 1
افراد آنلاین : 1
همه : 445

 

استرين (strain) زماني رخ ميدهد كه عضله يا تاندون (تاندون بافتي است كه ماهيچه را به استخوان متصل ميكند) آسيب ببيند. اسپرين (sprain) زماني رخ مي دهد كه يك رباط آسيب ببيند، رباط انتهاي يك استخوان را به استخوان ديگر متصل مي كند. براي هر دو آسيب، پاسخ اغلب RICE است، كه معرف rest, ice, compression, elevation  مي باشد، يعني: استراحت، كمپرس يخ، فشار كنترل شده از طريق بانداژ يا آتل و بالا نگه داشتن اندام آسيب ديده.

مقابله با كشيدگي و پارگي رباط، تاندون ها و عضلات ( استرين و اسپرين)

-استراحت 

استراحت، براي كمك به التيام كشيدگي و پارگي تاندون، رباط يا عضله بسيار مهم است. بسته به جايي كه آسيب ديده است، شما ميتوانيد يك يا دو روز به خود استراحت دهيد. چوب دست و عصا مي توانند در برخي شرايط كمك كنند. اگر پيچ خوردگي يا كشيدگي شديد شود، ممكن است به درمان هاي فيزيكي نياز داشته باشيد. پزشك مي تواند آسيب شما را ارزيابي كند و بهترين روش هاي درماني را توصيه كند. در هر صورت، به تدريج قادر به انجام فعاليت هاي خود خواهيد بود.

-يخ 

يخ از تورم و درد جلوگيري ميكند. بنابراين ۲۴ ساعت اول پس از آسيب جزئي، به مدت ۲۰-۳۰ دقيقه از كمپرس سرد استفاده كنيد، سپس آن را به مدت ۲۰-۳۰ دقيقه برداريد. يك بسته نخود فرنگي منجمد به خوبي اثرگذار است. و يا تكه هاي يخ را در يك كيسه پلاستيكي قرار دهيد، سپس كيسه را براي جلوگيري از يخ زدگي در يك حوله بپيچيد و استفاده كنيد. در ۲۴ ساعت اول پس از آسيب از كمپرس گرم استفاده نكنيد. اين كار ممكن است تورم را بدتر كند. پس از آن، كمپرس گرم مي تواند براي شل شدن عضلات و كاهش درد استفاده شود.

-فشار كنترل شده از طريق بانداژ يا آتل

فشرده كردن منطقه آسيب ديده مي تواند به پايين نگه داشتن تورم كمك كند. روز اول يا دوم پس از آسيب، قسمت كشيدگي يا پيچ خوردگي را با باند محكم ببنديد. پزشك مي تواند در مورد اينكه از كدام نوع فشرده سازي استفاده كنيد و چگونه آن را اعمال كنيد، به شما كمك كند.

-بالا نگه داشتن قسمت آسيب ديده

بالا نگه داشتن قسمت آسيب ديده به كاهش ورم كمك ميكند، بنابراين سعي كنيد در صورت امكان ناحيه آسيب ديده را بالاتر از قلب خود نگه داريد. نيروي جاذبه كمك مي كند تا تورم و فشار كاهش يابد. اگر هر يك از موارد گفته شده را انجام داديد و پس از چند روز باز هم درد همراه با تورم قابل توجهي داشتيد به پزشك مراجعه كنيد. همچنين در صورتي كه درد شديد بود، و نتوانستيد وزن خود را روي يك پا يا مچ پا قرار دهيد، يا اگر دچار هر گونه بي حسي، ضعف، يا مفاصل ناپايدار شديد، به پزشك مراجعه كنيد.

-درمان هاي ديگر كشيدگي و پارگي تاندون، رباط و عضله

گاهي اوقات يك اندام نياز دارد تا با يك دستگاه بي حركت شود مانند يك آتل يا گچ. پزشك دستگاه را نظارت ميكند، زيرا استفاده طولاني مدت مي تواند به سفتي و از دست دادن طيف وسيعي از حركات منجر شود. براي بهبود حالت استرين و اسپرين ، ممكن است نياز به انجام تمرينات در خانه و يا كار با فيزيوتراپيست داشته باشيد. در برخي موارد، ممكن است براي ترميم آسيب ديدگي نياز به جراحي داشته باشيد.

-تسكين كبودي

كبودي زماني اتفاق مي افتد كه ضربه، عروق خوني كوچك زير پوست شما را پاره ميكند و خون به داخل بافت تراوش ميكند. شما مي توانيد با استفاده از كمپرس سرد درست بعد از صدمه و سپس در صورت امكان بالا قرار دادن قسمت آسيب ديده بالاتر از قلب خود، به بهبودي كبودي كمك كنيد. كبودي معمولا حدود دو هفته طول ميكشد و همان طور كه بهبود مي يابد، رنگ آن از قرمز يا بنفش به زرد تغيير مي يابد. اگر كبودي شديد باشد يا تورم دردناك باشد، به پزشك مراجعه كنيد.

-تسكين درد با دارو

احتمال اينكه پزشك استراحت، يخ، فشار كنترل شده از طريق بانداژ، و بالا قرار دادن قسمت آسيب ديده را براي ضربه جزئي، كبودي، استرين و اسپرين تجويز كند زياد است. با اين حال، اگر دچار درد طولاني شديد، با پزشك خود در مورد داروهاي بدون نسخه يا با نسخه كه ميتوانند شامل قرص، چسب، و يا وسايل كمكي باشند، صحبت كنيد.

-وسايل كمكي: چوب زير بغل / ميله

اگر نتوانيد وزن خود را روي زانو يا مچ پاي آسيب ديده كه دچار استرين و اسپرين شده اند، قرار دهيد، پزشك ممكن است عصا، چوب زير بغل، و يا ميله را براي كمك به بهبود شما پيشنهاد دهد. اگر نياز به ميله و يا وسايل كمكي براي راه رفتن داريد، براي چگونگي استفاده از آنها به توصيه پزشك خود عمل كنيد.

 

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۳۲:۲۳ ] [ One Man Army ]
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By blograz :.

درباره وبلاگ

مطالب جامع سلامتي را در اينجا بيابيد.
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب